Het bedrijf was ooit de grootste autobouwer ter wereld, maar is al jaren zwaar
verliesgevend. GM hoopt door middel van deze surseance en met miljardensteun
van de Amerikaanse overheid een doorstart te kunnen maken.
Tijd om te saneren
Door de gang naar de rechter voorkomt GM voorlopig dat schuldeisers hun deel
van de boedel kunnen opeisen. Het krijgt daardoor enkele maanden de tijd
zijn schulden te saneren en een forse reorganisatie door te voeren.
Er gaan zeker elf fabrieken dicht. GM heeft de afgelopen jaren al
tienduizenden banen geschrapt om de kosten terug te dringen.
Overheidssteun
Naar verwachting steekt de Amerikaanse overheid ruim 30 miljard dollar in een
doorstart van GM. De Canadese overheid springt voor bijna 10 miljard dollar
bij.
Door deze steun komt GM voorlopig voor het overgrote deel in staatshanden. De
Amerikaanse regering krijgt een belang van 60 procent, voor de Canadese
overheid is 12 procent van de aandelen weggelegd.
27 Miljard tegoed
Obligatiehouders en vakbonden krijgen een minderheidsbelang. De afgelopen
weken heeft GM met deze partijen een hard gevecht moeten voeren.
Vooral obligatiehouders, die nog 27 miljard dollar tegoed hadden van het
autoconcern, lagen lange tijd dwars. Zij dachten bij faillissement meer uit
de boedel van GM te kunnen krijgen dan het belang van 10 procent dat voor ze
is gereserveerd in het nieuwe GM. Zij krijgen nu de mogelijkheid om in de
toekomst hun belang tot 25 procent uit te breiden.
De vakbonden hebben moeten afzien van een claim van 10 miljard dollar voor
gezondheidszorg voor werknemers en oud-werknemers. Zij krijgen via een
stichting wel een belang van 17,5 procent in het nieuwe concern.
Grootste industriële teloorgang VS
De ondergang van GM is het allergrootste Amerikaanse industriële bankroet
ooit. De Amerikaanse auto-industrie ligt op apegapen door een sterke
neergang van de economie, waardoor consumenten grote aankopen uitstellen.
Chrysler heeft eind april al faillissementsbescherming aangevraagd. Met hulp
van de Italiaanse autofabrikant Fiat werkt dit bedrijf ook aan een
doorstart.
Automakers VS niet in trek
Het marktaandeel van Amerikaanse autobouwers is al jaren aan het dalen.
Amerikanen geven steeds meer de voorkeur aan buitenlandse merken. De
Amerikaanse auto-industrie heeft te weinig ingespeeld op de vraag naar
energiezuinige auto's.
Obama: GM kan snel doorstart maken
General Motors zal snel een doorstart kunnen maken. Deze verwachting sprak de
Amerikaanse president Barack Obama maandag uit nadat het bedrijf bescherming
tegen zijn schuldeisers had aangevraagd.
Obama verdedigde de plannen om GM en Chrysler met overheidssteun overeind te
houden. Een ondergang van beide autofabrikanten zou "een enorme schade''
hebben toegebracht aan de Amerikaanse economie, verklaarde hij.
Obama stelde ook dat de Amerikaanse overheid zich terughoudend zal opstellen
ten opzichte van de bedrijfsvoering van GM. Het concern komt in meerderheid
in staatshanden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl